8 قانون درباره کتاب موسیقی Meant To Be Broken

شرط اساسی است، در حل مسآله موسیقی نیز که هم از نظر موضوعی و هم از نظر حکمی و ارزشی یک امر نظری است، اساسی ترین شرط، به دست آوردن آگاهی ها و اطلاعات لازم همراه با اخلاص و صفای قلبی می باشد». چنان که (از کوزه همان برون تراود که در اوست) پس سماع محک راستین و معیار گویا برای دل است، در نتیجه خود سماع به قلب نمی رسد مگر آنچه در دل غلبه دارد، در آن تحریک شود». توجه به این اشاره مهم اولیه برای مواجهه با مباحث این کتاب ضروری است چراکه با قرار گرفتن در سیر مباحث مطروحه پی می بریم که مؤلف نه تنها موسیقی را عاملی در جهت کمال نفس و لطافت روح نمی داند بلکه معتقد است اشتغال به آن منافی حیات معقول انسانی است. در این قسمت سوالات کنکور هنر ۱۴۰۰ و ۹۹ را بررسی خواهیم کرد. بخش ورود به هنر موسیقی، خود در حکم کتابی مستقل و مختصر در این فن است که دارای دو مقاله در تعریف آهنگ و بحث در اصول موسیقی و اصول بنیادی شناخت هنر موسیقی است. پیشتر اشاره شد مؤلف، نه همچون قاضی که چون معلمی خود تشنه و دوستدار شناخت حقیقت، به بحث و بررسی موضوع می پردازد: «امید آنکه این طرز تحقیق (پرسش مدار) بر تلاش ها و دقت کاری های ما بیفزاید و نگذارد حیات پر معنای خود را دستخوش احساسات زودگذر کرده و با دلایل بی اساس درباره مدعاهایی از پیش پذیرفته شده آن را تفسیر و توجیه نماییم».

اگر کتاب های موسیقی خیلی وحشتناک است، چرا نگذارید آمار نمایش؟

در مقدمه دوم، نگارنده روش تحقیقی کتاب را اینگونه توضیح می دهد: «مباحث این کتاب را می توان به عنوان مقدمه ای برای بررسی ها و تحقیقات کاملتر در نظر گرفت، مخصوصاً از دیدگاه «علم النفس» به معنای آن که از جهتی عمیق تر و گسترده تر از اکثر روانشناسی های معاصر به مسائل روانی می نگرد؛ زیرا اکثر روانشناسی های دوران معاصر، عمدتاً روش تجزیه ای و تحلیلی (آنالیتیک) را پیش می گیرند و روش ترکیبی و کل نگری (سنتتیک) را مورد اهمیت قرار نمی دهند، در صورتی که علم النفس در شناخت مسائل روانی، هم از روش تجزیه ای و تحلیلی و هم از روش ترکیبی استفاده می کند». قیمت کتاب های موسیقی یکی از عواملی است که شاید برای خریداران از اهمیت بالایی برخوردار باشد. فصل اول: نظری به تاریخ موسیقی، فصل دوم: شعر و موسیقی، فصل سوم: موسیقی قدیم ایران، فصل چهارم: گام بیست و چهار قسمتی، فصل پنجم: فواصل موسیقی ایرانی، فصل ششم: دستگاههای موسیقی ایران، فصل هفتم: مقام شور، فصل هشتم: متعلقات شور، فصل نهم: مقام ماهور، فصل دهم: آواز راستپنجگاه، فصل یازدهم: مقام همایون، فصل دوازدهم: آواز اصفهان، فصل سیزدهم: مقام سهگاه، فصل چهاردهم: مقام چهارگاه، فصل پانزدهم: مایهشناسی مقامات ایرانی، فصل شانزدهم: خواص آوازهای ما، فصل هفدهم: اهمیت و وسعت موسیقی ایران، فصل هجدهم: نواقص موسیقی ما، فصل نوزدهم: تجدد موسیقی در ایران، فصل بیستم: عاقبت موسیقی ایران، فصل بیست و یکم: پرسشنامه و تمرینها، در انتهای کتاب نیز قسمتی به مقایسهٔ اصطلاحات قدیم و جدید موسیقی پرداخته شدهاست. Th is a rticle has  be en writt en  with sahandbook C ontent Gener᠎ator  D​emov ersi on.

نكات مهم برای متقاضیان رشته موسيقي ايراني: مفاد آزمون در 2 بخش است: بخش اول:- سرايش (خواندن­ ملودی درگام های ماژور، خواندن ملودی مینور یا مد ایرانی، وزن خوانی ترکیبي و ساده)- شنوايي (یک صدایی ملودی تنال، دوصدایی (تشخیص فواصل ملودیک و هارمونیک)) بخش دوم:- اجرای يكي از سازهاي موسيقي سنتي ايرانی (تار، سه تار، سنتور، نی، کمانچه، قانون، عود، قیچک)- اجرای یک ردیف (از ردیفهای معتبر موسیقی ایرانی)- دو آواز به انتخاب متقاضی و اجرای سه گوشه به پرسش داوران – قطعه نوازی (اجرای دو قطعه تخصصی ساز به انتخاب متقاضی و اجرای یک قطعه به پرسش داوران) مي­ باشد. و هیچ راهی برای برانگیختن پنهانی های دل ها نیست مگر به وسیله سماع. این اختلاف در نغمه ها و نواها از بهترین دلایل این مدعا است که تأثرات و عواطف و هیجاناتی که به وسیله موسیقی ها برانگیخته می شود مربوط به آن سطح نفس آدمی است که مجاور برون ذات (طبیعت به معنای عام آن) است».

اهلبیت(علیهمالسّلام) در مقابل دستگاه بنیامیّه و بنیمروان و بنیعبّاس، بشدّت با غناء و متعلّقات آن مبارزه کردند که این در احادیث برجایمانده از آن بزرگواران مشهود است. نوازندگی ساز ایرانی که یکی از گرایشهای رشته موسیقی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است، از دو بخش تشکیل میشود؛ دستگاه و ملودی. «کسانی که می خواهند برای نغمه های موسیقی جنبه ملکوتی و ماورای طبیعی در نظر بگیریم، باید این مسأله را حل کنند که با توجه به اینکه جنبه ملکوتی و ماورای طبیعی در همه نفوس انسانی یکی است، این همه اختلاف در نغمه ها و نواهای موسیقی اقوام و ملل دنیا چیست؟ پس آشکار نمی شود از دل در موقع تحریک آن مگر آنچه را که دل در خود دارد. علاوه بر آن او استاد نظریه موسیقی بود;کتاب موسیقی کبیر که در غرب با نام کتاب موسیقی عرب شناخته می شود که در واقع مطالعه تئوری موسیقی ایرانی در عصر خویش است.این کتاب همچنین مبانی فلسفی موسیقی، ویژگی های جهانی و همچنین تاثیر آن بر روی روح را تشریح می کند.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد فروشگاه اینترنتی کتاب موسیقی بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید