چگونه یک اجرای نمای خشک سنگ بدست آوریم؟

جهت اجرای نمای سنگی غیر خشک که دارای سطح صاف با ابعاد بزرگتر از ۶ متر باشد، درز انبساط عمودی و افقی به ضخامت یک سانتیمتر در هر ۶ متر و در تراز درز انبساط زیر سقف، اجرا و با ملات آب بند پر گردد. قسمت عمده و قابل توجه تاریخ معماری با ساخت نمای با وزن زیاد و سنگین مانند نمای گلی، کاهگلی ، نمای سنگی که توسط رومیان باستان احداث می شد و یا نمای آجری که امروزه بعنوان نمای سنتی شناخته می شود همراه بوده است . در این مقاله به اجرای نمای آجری که شامل سه دسته کلی زیر است، پرداخته شد. خشکه چینی نما تنها مختص سنگ نبوده و علاوه بر اجرای نمای خشک سنگ شامل نمای خشک آجر و نمای خشک سرامیک نیز می شود. در تقاطع زاویه دار دیوار ها، سطح فارسی بر در وجه خارجی قرار گیرد و به عبارت دیگر درز قائم رویهم قرار نگیرد. در هنگام نصب بلوک، ابتدا لبه دور از اتصال بلوک گذاشته می شود و سپس قسمت اتصال در محل خود قرار گیرد. ارتفاع مجاز دیوار کمتر از ۳۰ برابر ضخامت بلوک است. برای پر کردن فاصله دیوار از ستون و سقف از مصالح انعطاف پذیر مثل پشم سنگ مقاوم در برابر رطوبت استفاده شود. ᠎Post has  be en c reated by GSA C​on tent Gen er᠎ator Demover​sion .

دتایل اجرای نمای خشک

بعد از اجرای تاسیسات، مسیرها و سوراخهای اضافی با ملات کم سیمان یا ملات بنایی پرین پر و با مش فایبرگلس AR تقویت شود. در کنج و تمامی تقاطع ها باید از مش فایبرگلس هنگام نازک کاری استفاده شود. برای اجرای شاقولی دیوار، تراز و امتداد هر بلوک پس از نصب کنترل شود. تعداد شاخکهای اتصال با توجه به ارتفاع سازه، مشخصات دیوار، موقعیت جغرافیایی و نظر طراح کنترل گردد. در بعضی موارد برای تامین این نظر میتوان سنگهای نما را به صورت عرضی اسکوپ کرد. طول تکیه گاه نعل درگاه (نشیمن) در هر طرف باید حداقل 35 سانتیمتر یا یک دهم دهانه بازشو، هر کدام بیشتر است، در نظر گرفته شود. استفاده از نانو برای نمای ساختمان باعث میشود که طول عمر و ماندگاری ساختمان افزایش پیدا کند. L) یا خیز طولانی مدت تیر یا سقف، از تیر و سقف اجرا شده و با 2 نبشی 6 بیست سانتی و یا ناودانی با طول بال 6 سانت به فاصله حداکثر دو بلوک افقی، به سازه مهار شود. در صورتیکه عمق شیار از یک سوم عمق بلوک بیشتر باشد، باید در هر ۲ رج با دو میلگرد ۸ دو سرگونیا تقویت انجام گردد یا با وال پست دیوار دو طرف مهار شود.

شرکت اجرای نمای خشک

دیوارهای اولیه با بیش از یک متر ضخامت از قرن هفتم قبل از میلاد با تکنیک های مشهور یونان باستان ساخته می شدند و با تنظیم دقیق دهانه دو ستون بدون ملات که به طور کامل با یک نمای خارجی منطبق می شدند اجرا می شدند. بلوک زیر نشیمن باید کامل باشد. به عبارتی زیرسازی باید به صورت کامل و یکدست انجام شده باشد. اتصال وال پست به زیر سقف یا تیر باید به صورت کشویی باشد تا بار قائم سقف به آن منتقل نشود. دیوار فرعی با فاصله اجرایی حدود یک و نیم سانتیمتر مصالح انعطاف پذیر نظیر پشم سنگ و با استفاده از تسمه های انعطاف پذیر با فاصله حداکثر ۵۰ سانتیمتر، به دیوار اصلی متصل می شوند یا اینکه دیوارها با وال پست جدا شوند. بند 8-3-1-12 مبحث 8 مقررات ملی ساختمان – ویرایش1392) در صورت استفاده از نعل درگاه فلزی، باید روی حداقل 2 سانتیمتر ملات ماسه سیمان نصب شود.

این روند باعث می شود تا سرعت اجرای نمای خشک به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند و تا 50 درصد در زمان اجرای پروژه صرفه جویی خواهید داشت. این روند باعث می شود تا سرعت اجرای نمای خشک به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند و تا ۵۰ درصد در زمان اجرای پروژه صرفه جویی خواهید داشت. در واقع این بستگی به طراح نمای آجری بستگی دارد که چیدمان خود را به چه صورت انجام دهد تا نمای ساختمان بصورت خاص و جذاب جلوه کند. اتصال دیوارهای فرعی L یا T شکل که هم ضخامت باشند، به صورت لاریز مجموعه ها اجرا شود. بلوکها با تسمه گالوانیزه به هم متصل و تقویت گردند. هم پوشانی بلوکها باید حداقل ۱۵ سانتیمتر است (حداقل فاصله درزهای قائم ۱۵ سانتیمتر است) و برای هر رج ثابت باشد. در و پنجره به طور مستقیم با استفاده از پیچ و رولپلاک مخصوص، روی بلوکها AAC قابل نصب است.

دیدگاهتان را بنویسید